Tiếng Anh 12 | Unit 5: Higher Education
Chúng ta cùng nhau tìm hiểu hệ thống giáo dục cao đẳng, đại học (higher education) nhé!
READING
1. INTRODUCTION:
HIGHER EDUCATION / TERTIARY EDUCATION
Giáo dục cao đẳng đại học
AFTER GENERAL EDUCATION >> AT COLLEGE OR UNIVERSITY LEVEL
Sau giáo dục phổ thông >> đến trình độ cao đẳng đại học
NURSERY > PRIMARY > SECONDARY > TERTIARY EDUCATION
Mẫu giáo > tiểu học > trung học > đại học
2. UNIVERSITY LIFE / CAMPUS LIFE:
Đời sinh viên, quãng thời đại học
FIRST IMPRESSIONS, GOOD OR BAD?
Ấn tượng đầu tiên? Tốt hay xấu?
SOMETHING / SOMEONE MAY HAVE FIRST IMPRESSIONS ON YOU.
… tạo ấn tượng ban đầu cho bạn
WHAT WERE SARAH, ELLEN AND BRENDEN’S FIRST IMPRESSIONS OF CAMPUS LIFE?
… ấn tượng ban đầu đó là gì vậy?
3. HOW DID THEY FEEL AT FIRST?
Hãy học cách diễn tả ấn tượng ban đầu như đã gạch chân.
Dùng tính từ đuôi ING chỉ hoàn cảnh tạo ra cảm xúc.
Dùng tính từ đuôi ED chỉ cảm xúc ai đó bị tác động.
IT WAS EXCITING AT FIRST, BUT LATER …
SHE FOUND IT EXCITING AT FIRST, BUT LATER …
SARAH WAS EXCITED AT FIRST, BUT LATER …
Lưu ý nhấn âm phần gạch chân.
It was daunting, a little scary: … hơi đáng gờm …
It was amazing / I had a great time: thật tuyệt vời
It was disappointing / I was disappointed: … đáng thất vọng …
It was challenging / It was a challenge: … đầy thách đố …
It was delightful / I was delighted: … thật vui thích …
It was enjoyable / I enjoyed it very much: … thật thú vị …
explain to someone about sth: giảng giải …
be busy doing sth: bận làm gì
seem to notice someone: có vẻ để ý thấy …
seem to ignore someone’s existence: dường như muốn phớt lờ sự tồn tại của ai.
fight back tears: cố cầm nước mắt
feel at home: cảm thấy như nhà mình
blame sth on sb: quy lỗi điều gì cho ai
blame sb for sth: quy lỗi cho ai điều gì
have / leave the light on: cứ để đèn sáng
Academically, … Xét về đời sống học tập, …
Socially, … Xét về phương diện giao tiếp xã hội …
the academic calendar: lịch học tập
the social calendar: lịch giao lưu
enjoy sth thoroughly: thấy vui thích trọn vẹn
give sb a chance to do sth: mang lại cơ duyên để làm gì …
provide sb with sth: cung cấp cho ai cái gì
provide sth for sb: cung cấp cái gì cho ai
provide plenty of opportunities to do sth. mang lại, tạo ra nhiều cơ hội để làm gì …
engineering students: sinh viên ngành kĩ thuật
non-engineering students: sinh viên ngoài ngành kĩ thuật
SPEAKING
1. ADMISSION REQUIREMENTS:
YÊU CẦU QUY ĐỊNH TUYỂN SINH
ADMISSION INTO TERTIARY INSTITUTIONS
TUYỂN SINH VÀO ĐẠI HỌC
Lưu ý nhấn âm phần gạch chân
To be admitted to a university in Vietnam
Để được tuyển sinh vào đại học
What documents are required / obligatory?
Cần các loại giấy tờ vân bằng nào?
application form: đơn đăng kí tuyển sinh
identity card: thẻ nhận diện
reference letter: thư giới thiệu
school certificates: chứng chỉ học tập
birth certificate: giấy khai sinh
school performance records: phiếu điểm học tập, học bạ
scores of entrance exams: điểm thi đầu vào
certified copy of the original: bản sao công chứng sao y bản chính
2. YOU HAVE TO SUBMIT ALL DOCUMENTS IN MARCH:
YOU ARE REQUIRED TO TURN IN ALL DOCUMENTS BY THE END OF MARCH
fill in a form: điền vào mẫu đơn
send in / submit a form: nộp đơn
turn in / hand in a letter: nộp đơn thư
take the GCSE examinations: dự thi THPT
get the GCSE results: lấy kết quả thi THPT
get a letter of acceptance: nhận thư chấp thuận
WRITING
1. WRITING A LETTER OF INQUIRY:
VIẾT THƯ YÊU CẦU THÔNG TIN
business letter: thư giao dịch
formal format: định dạng trang trọng
undergraduate programme at a university: chương trình đào tạo cử nhân
(post)graduate programme at a university: chương trình đạo tạo sau đại học
apply for a course of study: nộp đơn đăng kí khóa học
admission requirements: điều kiện yêu cầu tuyển sinh
2. THE OUTLINE: Dàn ý
INTRODUCTION: Dẫn nhập
DEAR SIR / MADAM,
State the purpose / reason: nêu mục đích
>> I am writing this letter to request information about …
>> This letter is to ask for …
>> I take so much interest in … and would like to request information …
REQUEST: Yêu cầu
>> Could you provide further information about …
>> I would also like to learn about …
>> I wonder how much the fee is for each term?
>> Do I have to …?
>> Am I required to …?
>> Is it obligatory to …?
FURTHER REQUEST: Yêu cầu thêm
>> Also, could you please tell me in greater details about …?
>> Furthermore, I would like to know when / whether I can …?
CLOSING: Kết
>> I hope to get your prompt reply.
>> I expect to hear from you soon.
>> I look forward to receiving your response.
YOURS FAITHFULLY,
STRESS PATTERNS
WORDS ENDING IN -ICS / -LOGY, -GRAPHY
Nhấn âm trước các hậu tố ‘học thuật’
1. WORDS ENDING IN -ICS:
The stress comes right before -ICS / IC
mathematics, economics, informatics, electronics, peadiatrics, electrics, statistics …
cosmetic, psychiatric, economic, electric, scientific, geographic, linguistic …
electrical, chemical, physical, pharmaceutical, classical, economical, educational …
2. WORDS ENDING IN -LOGY / -GRAPHY:
The stress comes right before -LOGY / -GRAPHY
technology, biography, geology, psychology, pharmacology, ecology …
geography, photography, biography, autobiography, cartography. calligraphy …
THE THREE BASIC CONDITIONALS
BA LOẠI CÂU ĐIỀU KIỆN CƠ BẢN
1. FIRST CONDITIONALS: Possible conditions and results at present or in future
Điều kiện thông thường ( hiện tại đơn) và hệ quả tất yếu (tương lai đơn)
If you fail the GCSE examinations, you will not be admitted to college or university.
If you do not pass the GCSE examinations, you will not be admitted to college or university.
Unless you pass the GCSE examinations, you will not be admitted to college or university.
You will not be admitted to college or university unless you pass the GCSE examinations.
You have to pass the GCSE examinations or you will not be admitted to college or university.
You have to pass the GCSE examinations or else you will not be admitted to college or university.
You have to pass the GCSE examinations. Otherwise you will not be admitted to university.
2. SECOND CONDITIONALS:
Unreal present or future, imagination for present or future
Chỉ là giả sử tình huống (đa phần quá khứ đơn) và tưởng tượng hệ quả ở hiện tại và tương lai (would / could).
The fact (thực tại): Sarah doesn’t like school, and so she never studies hard.
Hypothesis (giả định): If Sarah liked school, she would study hard.
The fact: I cannot translate this because I do not speak Korean.
Hypothesis: If I spoke Korean, I would / could translate it.
3. THIRD CONDITIONALS:
Unreal past, imagination for past time
Chỉ là giả sử tưởng tượng tình huống đã rồi trong quá khứ
(IF + HAD-PP >> WOULD HAVE-PP)
The fact: Tom was late, so he missed the fabulous beginning of the movie.
Hypothesis: If Tom hadn’t been late, he wouldn’t have missed the beginning of the movie.
The fact: The thief was able to break into Tom’s house because he didn’t have an alarm device.
Hypothesis: If Tom had installed an anti-theft device, his house wouldn’t / couldn’t have been broken into.
4. MIXED THIRD<>SECOND CONDITIONALS”
CÂU ĐIỀU KIỆN HAI-BA HAY BA-HAI
UNREAL PRESENT CONDITION >> UNREAL PAST CONSEQUENCE
The fact: Tom doesn’t like sci-fi movies, and so he didn’t see the film last night.
Hypothesis: If Tom liked sci-fi movies, he would have seen the film last night.
UNREAL PAST CONDITION >> UNREAL PRESENT CONSEQUENCE
The fact: I didn’t have breakfast this morning, and so I feel hungry now.
Hypothesis: If I had eaten breakfast this morning, I wouldn’t be so hungry now.
Hãy theo dõi Reflective English trên trang Facebook “Reflective English,” nhóm “Biên – Phiên Dịch Tiếng Anh | Reflective English” và nhóm “Tiếng Anh Phổ Thông | Reflective English” nhé!
Xem thêm